مونولوگهای من

چه بغضها که در گلو رسوب شد نیامدی

بودن یا نبودن؟ (فری لنس)

with 7 comments

دیدی آدم یه کلمه هایی رو همینطور هی دوستش داره؟ من دو تا کلمه ی خارجکی رو خیلی دوست دارم، یکیش کلمه ی گیک بود که دکتر مزیدی درباره اش توضیحاتی رو از وبلاگ جادی نوشته، یکی هم کلمه فری لنس هستش که همش توی مخ من تاب می خوره، بدین وسیله و به افتخار خودم که قراره فری لنس دیزاینر ( :دی)!!! (چه جسارتا) بشم و به افتخار همه ی فری لنس های ایرانی این مطلب رو از ویکی پدیا😀 ترجمه کردم! (خیلی زحمت کشیدم!)

خوب اصولاً، من معادل فارسی برای خود کلمه پیدا نکردم!

ولی Freelance یا Freelancer (اسم، فعل، صفت، قید) به کسی خطاب می شه که بدون تعهد و الزام بلندمدت به هیچ کارفرمایی کار می کنه، عبارت «freelance» اولین بار توسط «سر والتر اسکات» در رمان تاریخی و معروف » آیوانهو» در توصیف یک جنگاور قرون وسطایی بکار برده شد🙂

رشته هایی که در اون افراد به این صورت مشغول به کار هستند، بیشتر شامل روزنامه نگاری، نویسندگی، برنامه نویسی کامپیوتر و طراحی گرافیک (:دی) و مشاوره و کلاً حرفه هایی که در اون خلاقیت مهمه، هست.

همچنین، اینترنت، فرصتهای شغلی زیادی رو برای توسعه کارهای فری لنس از نظر اقتصادی ایجاد کرده، کارهایی مثل توسعه نرم افزار؟، طراحی وبسایت، تکنولوژی اطلاعات و …

فری لنسر ها به شکل های مختلفی قرارداد می بندند، گاهی مشتری باید قرارداد رو امضا کنه، گاهی کار فقط بر اساس یک توافق شفاهی انجام می شه، و گاهی بر اساس برآورد شخص، کار پس از دریافت ودیعه انجام می شه.

دستمزد این نوع شغل هم متنوعه، بعضی ها روزی، ساعتی، یا پروژه به پروژه دستمزد دریافت می کنند، بعضی ها (مثل مشاوران) هم به جای یک نرخ حق الزحمه ثابت بر اساس پیشرفت کار و مشاهده نتایج کار توسط مشتری، مزد دریافت می کنند.

آمار: در آمریکا 10.3 میلیون نفر به صورت مستقل کار می کنند (یعنی 7.4 درصد از نیروی کار آمریکا).

مزایا🙂 و معایب😦

فری لنسرها از تنوع شغلی زیادی لذت می برند و معمولاً نسبت به کسانی که یک کار مقرر و معینی رو انجام می دن، وقت بیشتری برای چیدن برنامه کارشون دارند. همینطور می تونن برای کار خودشون یک پورتفویل بسازند و شبکه ای از مشتریان رو داشته باشن که همیشه باهاشون کار کنند.

یک فری لنس می تونه با یک یا چند شخص فری لنس دیگه کار کنه و یک دفتر کاری مجازی داشته باشه، این برای پروژه هایی خوبه که نیاز به تخصصهای متعدد داره و یک شخص به تنهایی نمی تونه اون کار رو به انجام برسونه.

حتی این افراد می تونن با مشتریانشون ارتباط خوبی برقرار کنند که نیازهای مشترک شغلی یکدیگر رو برطرف کنند.

و اما، ایراد اصلی این نوع حرفه، عدم اطمینان شغلی و بنابراین درآمد مستمر، و عدم برخورداری از مزایای شرکتی مثل بیمه و حقوق بازنشستگی و ایناست.:(

البته خیلی از خبرنگار ها و نویسنده با استفاده از حق » شبه امضا» در رابطه با مجله ای که برای می نویسند از حقوق و مزایایی برخوردار شدند که با این وجود باز اونها رو از هر وابستگی شغلی جدا نگه می داره.

یکی دیگه از معایبش هم اینه که خودشون باید کارهای مربوط به قراردادها، حسابداری و .. رو به عهده بگیرن، اگر بخوان از کسی برای اینکارا استفاده کنن، دچار مشکل Out of Pocket Expenses می شن!

همین دیگه، حالا فهمیدید که شما چه شخصیت مهمی هستید؟

حالا به نظر شما FreeLance بودن خوبه، یا هر روز عین خنگول ها رفتن به اداره و همون کار دیروز و پریروز و پارسال رو «هی» انجام دادن!؟

از اونجا که من این تجربه ی آخری رو هم مدتها داشتم، فکر کنم امتحان این فری لنس بد نباشه ….؟

البته بی پولی از همه ی اینها بدتره !

منبع : ویکی پدیای عزیز

یک سایت دوست داشتنی با مقالات عالی برای طراح ها: http://freelanceswitch.com

ببخشید از ترجمه ی درپیت ما!

Written by raoros

اکتبر 6, 2007 در 2:32 ب.ظ.

نوشته شده در من

Tagged with ,

7 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. چه عجب. داشتیم نگران می‌شدیم. می‌خواستم یه سر بیام خونتونا!!!
    Raoros: یه زنگ می زدی، لازم نبود اینهمه راه بیای!!! :دی

    mychamber

    اکتبر 6, 2007 at 8:33 ب.ظ.

  2. عجب سبک شغل توپی! مرسی بابت ترجمه ی کامل.میدونم چقدر وقت گیره!
    اجرت با همه freelacera
    Raoros: خواهش می کنم، شوخی کردم، کار سختی نبود :دی

    lukadium

    اکتبر 7, 2007 at 1:13 ق.ظ.

  3. سلام.خیلی جالب بود مطلبت.راستیتش تاحالا به گوشم کلمه فیری لنس نخورده بود….به شخصه ترجیح می دم از همین Freelancer ها باشم چون لاقل تو ایران هر چقدر هم تعهد داشته باشی(یا متعهدت کرده باشن) بازم اون جوری که انتظارت بود بهت پول نمی دن یا خیلی دیر میدن.لاقل این طوری آدم دلش خوشه اون جوری که می خواد داره کار میکنه.ترجمه ات هم عالی بود
    Raoros: ممنون عزیزم، قابل شما رو نداره🙂

    maryamss

    اکتبر 7, 2007 at 5:54 ق.ظ.

  4. سلام
    ممنون از مطلب قشنگت.
    «حالا به نظر شما FreeLance بودن خوبه، یا هر روز عین خنگول ها رفتن به اداره و همون کار دیروز و پریروز و پارسال رو “هی” انجام دادن!؟»
    به نظر من ترکيب هر دو اينها با هم خيلی ايده آله . يعنی چی ؟ يعنی اينکه عين خنگولها بری سر کار دائمی اما همه چيز رو به تخمت بگيری. هم حقوق بازنشستگی داری ؛ هم راحت کار کردی . البته اين متد فقط در ايران جواب ميده اون هم در شرکتهای دولتی و وابسته به دولت .

    حميدگيوی

    اکتبر 7, 2007 at 9:05 ق.ظ.

  5. کار بدی نیست اما اگر کار رو انجام دادی و بقیه ی پولت رو ندادن چی؟تا حالا اسمش رو نشنیده بودم اما تا حالا هر کاری کردم همین جور فری لنسکی بوده به خاطر همین برا ی هر کدوم باید 2000 تومن هم از پدر می گرفتم هزینه هاش رو تامین کنم.کلا دل خوشی ازش ندارم.

    کمال

    اکتبر 7, 2007 at 10:15 ق.ظ.

  6. کی گفته دخترا از IT چیزی نمیدونن😕 خود KP-tools اینو نوشته:http://kptools.wordpress.com/2007/09/22/%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%be%d8%b1%d8%b3-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d8%ae%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c/
    ورد پرس فارسی در دست دختران ایرانی!!

    میخوای بجای kptools دعوتت کنم شما هم بیا دخترای دیگه رو دعوت کن، اینطوری به ماها(پسرا) میگین ما هم آره… :دی🙂 مام آی تی میخوایم!! اتفاقا دختر خالم داره آی تی میخونه؛ ولی بگی وردپرس میگه با کدوم «پ» ــِـ س؟ !

    محمد جعفر

    اکتبر 7, 2007 at 4:12 ب.ظ.

  7. فری لنس رو نشنیده بودم تا حالا😦

    ولی اتفاقا خودم هم یک مطلب امروز درباره گیک نوشتم
    http://1fathi.wordpress.com/2007/11/15/geek

    کلا نفهمیدیم ما از این جک و جونور ها هستیم یا نه😉

    یک فتحی

    نوامبر 15, 2007 at 2:34 ب.ظ.


پاسخی بگذارید

